مزایا و معایب سرور مجازی

توسط پیشگام هاست | وبلاگ | 0 نظر

 

pishgamhost مجازی‌سازی سرور در چند سال گذشته به یک ترند تبدیل شده است و واقعیت آن است که تحولی اساسی در شرکتها و موسسات تجاری به وجود آورده است و برای کسانی که به دنبال صرفه‌جویی در منابع و مدیریت کارآمد سیستم IT بوده‌اند ، منافع بسیاری به همراه داشته است . علاوه بر این ، این تکنولوژی یک تکنولوژی سبز و به دور از آلودگی محسوب می‌شود.

با به دست آوردن دید جامعی در مورد مجازی‌سازی سرور، مزایای فراوان ونقایص انگشت‌شمری برای آن شناسایی شده است که می‌توان این نقایص را با استفاده از یک شرکت عرضه‌کنندهٔ سرور ابری و شناخت عملکرد بازار جبران نمود .

مزایای سرور مجازی

  1. وجود امکانات و قابلیتهایی برای سهولت کار و صرفه‌جویی در فضای مورد نیاز
  2. مدیریت متمرکز
  3. سازگاری کامل با اپلیکیشنهای مختلف
  4. قابلیت دسترسی بیشتر و بازسازی ساده‌تر در صورت بروز مشکل
  5. امکان تهیهٔ نسخهٔ پشتیبان
  6. سهولت انجام امور مربوط به نگهداری و پشتیبانی
  7. دسترسی کنترل‌شده به داده‌ها و اطلاعات حساس و وجود مالکیت معنوی از طریق نگهداری ایمن اطلاعات در داخل data center
  8. عدم وابستگی به سخت‌افزار
  9. استفادهٔ بهینه از فضای موجود : هرچه دستگاه کمتری در داخل data center نصب شود ، فضای موجود قابل دسترسی بیشتر خواهد بود .
  10. کاهش زمان تهیه و تدارک سرورهای جدید به چند دقیقه .
  11. انتقال شفاف سرورها به سخت‌افزارهای جدید
  12. صرفه جویی در برق مصرفی سرورها
  13. ایمنی. با استفاده از ماشینهای مجازی می‌توان مشخص کرد که بهترین محیط برای اجرای سرویسهایی که به سطح ایمنی متفاوت نیاز دارند ، کدام است و برای هر سرویس چه ابزارها و سیستم عاملی مناسب‌تر است . ماشینهای مجازی می‌توانند جدا و مستقل از یکدیگر و همچنین جدا و مستقل از دستگاه هاست باشند. در صورتی که برای هر سرویس از یک ماشین مجازی استفاده شود ، آسیب به یک سرویس تأثیری بر سایر سرویسها نخواهد داشت .
  14. پایایی و قابلیت دسترسی . خرابی یک نرم‌افزار تأثیری بر سایر سرویس‌ها ندارد.
  15. استفاده از ماشین مجازی به عنوان محیطی برای ساخت نرم‌افزار امکان ارزیابی سیستمهای عامل مختلف را فراهم می‌کند. علاوه بر این ، استفاده از ماشین مجازی می‌تواند محیطی جدا از سایر یخشهای سیستم ایجاد کند که از بروز خطا در پیکربندی و یا اجرای سیستم و یا آسیب رساندن ویروسها به سخت‌افزار دستگاه جلوگیری می‌کند.
  16. با استفاده از سرورهای مجازی کوچک‌تر بر روی یک سرور واحد قوی‌تر می‌توان هزینه‌ها را کاهش داد.
  17. سرور مجازی به سادگی می‌تواند با حجمهای کاری مختلف سازگار شود. به‌طور معمول نرم‌افزار مجازی‌سازی می‌تواند منابع سخت‌افزاری را به شکلی دینامیک بین ماشینهای مجازی جابجا کرده و در هر زمان به قدر نیاز این منابع را در اختیار ماشینهای مجازی قرار دهد.
  18. ایجاد توازن در بار کاری . کل ماشین مجازی به صورت جداگانه و محصور شده است ، بنابراین به سادگی می‌توان پلتفرم ماشین مجازی را تغییر و در نتیجه کارایی آن را افزایش داد.
  19. پشتیبانی از اپلیکیشنهای قدیمی. هنگامی که یک شرکت تصمیم به تغییر سیستم عامل خود می‌گیرد، می‌توان سیستم عامل قدیمی را همچنان در یک ماشین مجازی اجرا نمود، که این کار سبب کاهش هزینه‌های تغییر سیستم می‌شود . شایان ذکر است که مجازی‌سازی می‌تواند برای اپلیکیشنهایی که بر روی سخت‌افزارهای قدیمی که در معرض خرابی هستند  و هزینهٔ تعمیر و نگهداری بالایی دارند ، نیز مفید باشد. با استفاده از مجازی‌سازی سخت‌افزار می‌توان این اپلیکیشنها را بر روی سخت‌افزارهای جدیدتر که پایایی بیشتر و هزینهٔ نگهداری کمتری دارند ، اجرا نمود.
  20. سرور مجازی با استفاده از تجهیزات و دستگاههای کمتر سبب کاهش هزینهٔ نیروی انسانی ، انرژی و هزینه‌های سرمایشی می‌‌شود.
  21. استفادهٔ بهتر از سخت‌افزار . ماشین مجازی با به اشتراک‌گذاری سخت‌افزار سبب کاهش تعداد تجهیزات بلااستفاده می‌شود.
  22. با استفاده از ماشینهای مجازی می توان کل شبکه ها ، از جمله شبکه های ناهمگن را شبیه سازی کرد.
  23. با استفاده از منابع مجازی‌سازی سخت‌افزار می‌توان از سیستم عاملهایی که با سخت‌افزار واقعی شرکت همخوانی ندارند ، استفاده کرد . این امر امکان ارزیابی سخت‌افزار و حتی صرفه‌جویی اقتصادی در خرید سخت‌افزار را فراهم می‌کند.
  24. کاهش قطع سیستم .
  25. تسهیل محیط جابجایی و تغییر سیستم. ماشین مجازی از نصب و پیکربندی مجدد سیستمهایی که باید جابجا شوند ، جلوگیری می‌کند.

 

معایب سرور مجازی

  1. مدیریت . محیطهای مجازی باید به صورت لحظه‌ای ( ایجاد instance در ماشین مجازی ) نظارت ، پیکربندی و ذخیره شوند. محصولاتی هستند که این کارها را انجام می‌دهند اما ساخت و استفاده از آنها به سرمایه‌گذاریهای عظیم نیاز دارد.
  2. مشکل در دسترسی مستقیم به سخت افزار ، به عنوان مثال ،نیاز به کارت های خاص یا دستگاه های USB
  3. عملکرد – در حال حاضر هیچ روش تلفیقی برای اندازه گیری عملکرد محیط های مجازی‌شده وجود ندارد. برای جبران این نقص یک لایهٔ نرم‌افزار اضافی بین سیستم عامل و سخت‌افزار ، به نام VMM یا هایپرویزور  ایجاد شده است که نسبت به زمانی که از مجازی‌سازی استفاده نمی‌شد ، هزینهٔ پردازش بالاتری دارد. نکتهٔ مهم دیگری که باید بر آن تأکید کرد آن است که هیچ‌کس دقیقا نمی‌داند که به ازای هر پردازشگر می‌توان چند ماشین مجازی را اجرا کرد بدون آنکه کیفیت خدمات  کاهش پیدا کند .
  4. از آنجا که هر ماشین مجازی قسمت جداگانه‌ای از فضای یک RAM واحد را اشغال می‌کند، استفاده از ماشین مجازی سبب افزایش میزان مصرف RAM می‌شود .
  5. از آنجا که تمام فایلهای لازم برای هر سیستم عامل بر روی هر یک از ماشینهای مجازی نصب می‌شوند ، هنگام استفاده از ماشین مجازی ، میزان استفاده از فضای دیسک افزایش می‌یابد.

 

نتیجه

می توان نتیجه گرفت که مزایای مجازی سازی بسیار بیشتر از معایب آن است ، زیرا در نهایت منجر به تسهیل بسیاری از عملکردهای سیستم می‌شود. اما لازم است برای جلوگیری از بروز مشکل ، تمام ابعاد مجازی‌سازی را بررسی کرد. به عنوان مثال آسیب‌پذیری یا نابودی هاست واقعی می‌تواند سبب آسیب‌پذیری و عدم دسترسی به ماشینهای مجازی شده و به برنامه‌های بازیابی و ترمیم پس از بروز مشکل نیاز دارد. همچنین باید بررسی کرد که آیا ماشین مجازی قابلیتهای لازم برای عملکرد در زمان بروز مشکلات را دارد.